Nacija
- Aleksandar Isajevič Solženicin
- "Ja sam već imao priliku da pišem, i ne jednom, da je blagoslovena svaka nacionalna kultura. Da su nacije - boje čovječanstva. Kad bi one iščezle - čovječanstvo bi postalo tako dosadno jednoobrazno kao kad bi svi ljudi imali istu spoljašnost i karakter. Nesumnjivo da je početno stvaranje plemena dio Tvorčeve Zamisli. Za razliku od ostalih ljudskih udruživanja i organizacija - etnos, kao i porodicu, kao i ličnost, nije čovjek izmislio. I etnos nema ništa manje prava na postojanje nego porodica i ličnost." (Rusija u provaliji)
- Antoinette Scherz
- "Legitimnost demosa je izuzetno značajna za demokratsku teoriju kao samo-referentnu teoriju u kojoj je politička moć legitimisana u upućivanju na pojedince nad kojima se vrši [...] Legitimnost demosa leži u srcu demokratske teorije iz dva glavna razloga. Prvo, legitimnost tvrdnji učinjenih u ime naroda zavise ne samo od procesa odlučivanja, već i od subjekta koji donosi odluke. Stoga ako je legitimnost demosa upitna, legitimnost demokratskog odlučivanja je također potkopana. Drugo, legitimnost demosa utječe na njegovo pravo da isključi druge. Ako je sastav demosa proizvoljan, njegovo pravo na samo-određenje njegovih članova možda ne bude valjano. Stoga, demos kao kolektivni subjekt je od ključnog značaja za legitimnost same demokratije. Međutim, koncepcija legitimiteta demosa pati od dramatičnog manjka jasnosti. Empirijski, nije problem identificirati određene građane države koji utvore demos. Ipak šire konceptualne i naročito normativne dimenzije koncepta demosa su maglovite." (The Legitimacy of the Demos: Who Should Be Included in the Demos and on What Grounds?)
- "Demokratija uvijek zahtijeva subjekta, tijelo naroda u njegovom procesu kolektivnog jednakog odlučivanja. Ovo znači da proširenje prava učestvovanja je normativno povezano sa principom jednakosti, koji zabranjuje ograničenje demosa na malu elitu koja vlada nad drugima. Stoga ima smisla govoriti o demosuprije svega kao o subjektu demokratije." (Ibid.)
- "Problem granica demokratske teorije jeste u tome što inicijalna definicija granica demosa nikada ne može nastati na proceduralno demokratski način." (Ibid.)
- Emmanuel Joseph Sieyes
- "Šta je nacija? Tijelo sunarodinika koji žive pod zajedničkim zakonima i predstavljeni su istom zakonodavnom skupštinom, itd. [...] Treći stalež stoga sadržava sve što se tiče nacije dok se niko van Trećeg staleža ne može smatrati dijelom nacije. Šta je Treći stalež? Sve." (Šta je treći stalež?)
- "Nacija je uvijek slobodna da izmijeni svoj ustav. Izvan svega, ona se ne može osloboditi odgovornosti davanja sigurnosti spornom ustavu [...] Tijelo koje je podvrgnuto ustavnim formama ne može preduzeti bilo kakvu odluku izvan opsega svoga ustava. Ono sebi ne može dati drugi [ustav]. Postaje ništavo od trenutka kada se kreće, govori ili djeluje na bilo koje druge osim propisanih formi [...] Takvo pravo pripada samo naciji koja je, nastavljamo da ponavljamo, nezavisna od bilo koje procedure i bilo kojih kvalifikacija." (Ibid.)
- Enes Kišević
- "Ne postoji hrvatska, srpska, židovska, bošnjačka ili bilo čija nacionalna smrt. Smrt je – smrt. Kao što je život – život. Moj život je u svakom čovjeku, prema tome i moja smrt je u svakom čovjeku. Sve što se svijetu događa i meni se događa. Jedini nacionalizam, koji po meni nije primitivizam, jest pripadnost ljudskoj dobroti i ljudskom srcu. Ako me pitate čiji sam pjesnik, odgovorit ću vam: ja sam pjesnik od takve narodnosti. "
- Friedrich von Schiller
- "Bijedan je i skučen ideal pisati samo za jednu naciju."
- Hannah Arendt
- "[N]ajjeftinija i najopasnija maska koju je apsolut ikada poprimio u političkoj sferi, jeste maska nacije." (O revoluciji)
- Ivan Softa
- "Neka živi nacija. Ali nacija narodnog prava, a ne nekolicine povlaštenih ljudi. A kada narod bude vodio naciju, ona neće biti ni potrebna, jer narodi se nikad ne sukobljuju, već njihovi upravljači." (Na cesti)
- Vasa Pelagić
- "Proklinjem svaku školu i svaku knjigu koja veliča naciju."